مجموعه احادیث امام حسن (ع) (مجموعه 2)

مجموعه احادیث امام حسن (ع) (مجموعه 2)http://ashkhor.fileave.com/emamali/hadis/hasan/2.JPG


قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام :

إنَّ اللّهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْماراً لِخَلْقِهِ، فَیَسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إِلى مَرْضاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفَازُوا، وَقَصَّرَ آخَرُونَ فَخابُوا)

امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:

خداوند متعال ماه رمضان را براى بندگان خود میدان مسابقه قرار داد. پس عدّه اى در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خوشنودى الهى از یكدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهى از روى بى توجّهى و سهل انگارى خسارت و ضرر مى نمایند.

تحف العقول: ص 234، س 14، من لا یحضره الفقیه: ج 1، ص 511، ح 1479. به نقل از سايت انديشه قم


قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام :


مَنَ صَلّى، فَجَلَسَ فى مُصَلاّه إلى طُلُوعِ الشّمسِ كانَ لَهُ سَتْراً مِنَ النّارِ.

امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:

هر كه نماز ـ صبح ـ را بخواند و در جایگاه خود بنشیند تا خورشید طلوع كند، برایش پوششى از آتش خواهد بود.

وافى: ج 4، ص 1553، ح 2، تهذیب الأحكام: ج 2، ص 321، ح 166.2 به نقل از سايت انديشه قم


قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام :

مَنْ قَرَءَ الْقُرْآنَ كانَتْ لَهُ دَعْوَهٌ مُجابَهٌ، إمّا مُعَجَّلهٌ وَإمّا مُؤجَلَّهٌ

امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:

كسى كه قرآن را ـ با دقّت ـ قرائت نماید، براي او دعاي مستجابي هست. ـ اگر مصلحت باشد ـ دعایش سریع مستجاب خواهد شد ـ و اگر مصلحت نباشد ـ در آینده مستجاب مى گردد.

دعوات الرّاوندى: ص 24، ح 13، بحارالأنوار: ج 89، ص 204، ح 21.


و قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام :

إنّ هذَا الْقُرْآنَ فیهِ مَصابیحُ النُّورِ وَشِفاءُ الصُّدُورِ

امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:

همانا در این قرآن چراغ هاى هدایت به سوى نور و سعادت موجود است و این قرآن شفاى دل ها و سینه ها است.

بحارالأنوار: ج 75، ص 111، ضمن ح 6.


و قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام :

إنَّ الْقُرْآنَ فیهِ مَصابیحُ النُّورِ، وَ شِفاءُ الصُّدُورِ، فَیَجِلْ جالَ بَصَرُهُ، وَ لْیَلْجَمُ الصِّفّهَ قَلْبِهِ، فَإنَّ التَّفْكیرَ حَیاهُ الْقَلْبِ الْبَصیرِ، كَما یَمْشی الْمُسْتَنیرُ فىِ الظُّلُماتِ بِالنُّورِ.

امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:

همانا در قرآن چراغ هاى روشنائى بخش; و شفا بخش دردها و گرفتارى هاى درونى وجود دارد، پس كسى كه (خود را) با قرآن جلى دهد چشمانش قوى و روشن مى گردد; وقلب و درون خویش را صفا خواهد داد، چون كه تفكّر و اندیشه (در قرآن سبب) حیات قلبِ آگاه مى باشد، همچنان كه شخص روشن دل در تاریكى ها به وسیله نور چراغ حركت مى نماید و راه مى رود.

نزهه النّاظر و تنبیه الخاطر: ص 73، ح 18، بحارالأنوار: ج 78، ص 112، س 15.

به نقل از سايت انديشه قم



برای مشاهده همه احادیث به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

مجموعه احادیث امام حسن (ع) (مجموعه 1)

مجموعه احادیث امام حسن (ع) (مجموعه 1)
http://ashkhor.fileave.com/emamali/hadis/hasan/1.JPG


قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام :

المسؤول حر حتی یعد ، ومسترق المسؤول حتی ینجز.

امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:
انسان تا وعده نداده ، آزاد است . اما وقتی وعده میدهد زیر بار مسؤولیت میرود ،و تا به وعدهاش عمل نکند رها نخواهد شد .

(بحار الانوار،ج78،ص113)



قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام :

یَا ابْنَ آدْم! عَفِّ عَنِ مَحارِمِ اللّهِ تَكُنْ عابِداً، وَ ارْضِ بِما قَسَّمَ اللّهُ سُبْحانَهُ لَكَ تَكُنْ غَنِیّاً، وَ أحْسِنْ جَوارَ مَنْ جاوَرَكَ تَكُنْ مُسْلِماً، وَ صاحِبِ النّاسَ بِمِثْلِ ما تُحبُّ أنْ یُصاحِبُوكَ بِهِ تَكُنْ عَدْلاً

امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:

 اى فرزند آدم! نسبت به محرّمات الهى عفیف و پاكدامن باش تا عابد و بنده خدا باشى.

راضى باش بر آنچه كه خداوند سبحان برایت تقسیم و مقدّر نموده است، تا همیشه غنى و بى نیاز باشى.

نسبت به همسایگان، دوستان و همنشینان خود نیكى و احسان نما تا مسلمان محسوب شوى.

با افراد (مختلف) آنچنان بر خورد كن كه انتظار دارى دیگران همانگونه با تو بر خورد نمایند

نزهه النّاظر و تنبیه الخاطر: ص 79، ح 33، بحارالأنوار: ج 78، ص 112، س 8. به نقل از سايت انديشه قم


قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام :

أكْیَسُ الْكَیِّسِ التُّقى، وَ أحْمَقُ الْحُمْقِ الْفُجُورَ، الْكَریمُ هُوَ التَّبَرُّعُ قَبْلَ السُّؤالِ.

امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:

زیرك ترین و هوشیارترین افراد، شخص باتقوا و پرهیزكار مى باشد; أحمق و نادان ترین افراد، كسى است كه تبه كار و اهل معصیت باشد; گرامى ترین و باشخصیّت ترین افراد، آن كسى است كه به نیازمندان پیش از اظهار نیازشان، كمك نماید.

إحقاق الحقّ : ج 11، ص 20 س 1، بحارالأنوار: ج 44، ص 30 به نقل از سايت انديشه قم



قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام :

وَ اعْمَلْ لِدُنْیاكَ كَأنَّكَ تَعیشُ أبَداً، وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِكَ كَأنّكَ تَمُوتُ غدَاً.

امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:

در دنیا ـ از نظر اقتصاد و صرفه جوئى و... ـ چنان برنامه ریزى كن مثل آن كه مى خواهى همیشه دوام داشته باشى، و نسبت به آخرت به نوعى حركت و كار كن مثل این كه فردا خواهى مُرد.

كلمه الإمام الحسن (علیه السلام) ص 37، بحارالأنوار: ج 44، ص 138، ح 6. به نقل از سايت انديشه قم


قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام :

إنَّ الدُّنْیا فى حَلالِها حِسابٌ، وَ فى حَرامِها عِقابٌ، وَفِى الشُّبَهاتِ عِتابٌ، فَأنْزِلِ الدُّنْیا بِمَنْزَلَهِ المیتَهِ، خُذْمِنْها مایَكْفیكَ.([17])

امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:

چیزهاى دنیا اگر حلال باشد حساب و بررسى مى شود و اگر از حرام به دست آید عذاب و عقاب دارد و اگر حلال و حرام آن معلوم نباشد سختى و ناراحتى خواهد داشت. پس باید دنیا (و موجوداتش) را همچون میته و مردارى بشناسى كه به مقدار نیاز و اضطرار از آن استفاده كنى.

كلمه الإمام الحسن (علیه السلام): ص 36، بحارالأنوار: ج 44، ص 138، ح 6. به نقل از سايت انديشه قم



قالَ الإمامُ الْحَسَنُ الْمُجتبى عَلَیْهِ السَّلام :

لَقَضاءُ حاجَهِ أخ لى فِى اللّهِ أحَبُّ مِنْ إعْتِكافِ شَهْر.

امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمود:

هر آینه برآوردن حاجت و رفع مشكل دوست و برادرم، از یك ماه اعتكاف، در مسجد ـ و عبادت مستحبّى، نزد من ـ بهتر و محبوب تر است.

كلمه الإمام الحسن (علیه السلام): ص 139. به نقل از سايت انديشه قم


برای مشاهده ی همه احادیث به ادامه مطلب مراجعه کنید
ادامه نوشته

نرم افزار غرر الحکم برای موبایل

اين نرم افزار حاوي يازده هزار حديث كتاب غرر الحكم از امير المؤمنين علي (ع) تأليف «قاضي ناصح الدين ابوالفتح عبدالواحد بن محمد بن عبد الواحد تميمي آمِدي» مي باشد. در اين نرم افزار كلمات به صورت موضوعي مرتب شده اند و موضوعات هم در گروه هاي الفبايي قابل دسترسي هستند. متن مورد استفاده در اين نرم افزار بر اساس ترجمه استاد رسولي تهيه و تنظيم شده است. از امكانات اين نرم افزار مي توان به قابليت جستجو در آن اشاره كرد.
تنها اشكال اين نرم افزار نيز مانند مفاتيح الجنان نسخه دو و نهج البلاغه ، عدم امكان استفاده از دكمه هاي شماره گيري به جاي كليد هاي مكان نما مي باشد كه اميد است در نسخه هاي بعد برطرف گردد.

غررالحکم

برای دانلود نرم افزار به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

دانلود مفاتیح الجنان ۳ برای موبایل موبایل

 

 

 دانلود نرم افزار مفاتیح الجنان برای گوشی موبایل : دانلود مفاتیح الجنان ۳ برای موبایل :

اینبار  نسخه جدید از کتاب محبوب و مشهور مفاتیح الجنان را برای گوشی های موبایل بصورت جاوا تهیه و در اختیار کاربران محترم قرار می گیرد . از ویژگی های این نسخه از نرم افزار مفاتیح الجنان میتوان به موارد ذیل اشاره نمود :

 

ويژگيهاي نسخه 3:

  • شامل متن كامل  ادعيه، اعمال، زيارات، ملحقات و حاشيه مفاتيح الجنان (کتاب باقبات الصالحات)
  • نرم افزار با زبان برنامه نویسی java تهیه شده  و قابل نصب بر روی انواع گوشی های موبایل است.
  • عملكرد مستقل برنامه براي نمايش و تايپ زبان فارسي (پشتيباني از زبان فارسي در تمام گوشي ها)
  • پشتيباني از صفحات لمسي
  • امكان بزرگنمايي (جهت استفاده در گوشي هاي با وضوح نمایی  Resolutionبالا)
  • تغيير اندازه قلم
  • ايجاد فهرست شخصي
  • امكان دسترسي سريع به ادعيه، اعمال و زيارات معروف
  • امكان استفاده از فيلتر در فهرست ها ( محدود کردن فهرست)
  • سرعت بالا و حجم بسیار کم نرم افزار ( 2055 کیلوبایت)
  • نمايش اعراب با رنگ متفاوت
  • امکان درج نشاني در فهرست و متن
  • نمایش شماره خطوط با امکان انتقال به خط مورد نظر
  • امكان عضويت به منظور اطلاع رساني در مورد محصولات و نسخه های جدید

برای دانلود نرم افزار  به ادامه مطلب بروید

 

ادامه نوشته

سخنان امام على عليه السلام راجع به نماز

سخنان امام على عليه السلام راجع به نماز

http://ashkhor.fileave.com/emamali/hadis/EMAMALI/namaz.JPG

در نهج البلاغه چنين آمده است :

و عن ذلك ما حرس الله عباده المؤ منين بالصلوات و الزكوات و مجاهدة الصيام فى الايام المفروضات تسكينا لا طرافهم و تخشيعا لا بصارهم و تذليلا لنفوسهم و اذهابا الخيلاء عنهم .

يعنى : خداوند بندگان مؤمن را با نمازها و زكاتها و روزه هاى دشوار از كبر و خودبينى محافظت و حراست مى كند، به پيكر آنان آرامش ‍ مى بخشد، به ديدگان آنان فروتنى مى دهد، نفس آنان را رام مى سازد، دلهاى آنان را افتادگى مى آموزد، و خود پسندى را از آنان دور مى كند.

در كشور اسلامى ما همه آحاد مردم بويژه بلند پايگاه علمى و اجتماعى و مالى ، به اين خصوصيات نياز مندند. بلاى طغيان و تجاوز، و زورگويى ، و زياده طلبى ، و تحقير ديگران ، و ناديده گرفتن حق صاحبان حق ، امروز بزرگترين آفت جوامع بشرى و جامعه جهانى است . و علاج اين همه ، در اين بيان والاى علوى (عليه السلام ) است .

توجه به اين واقعيتها، نقش برجسته نماز و نيايش را در چشم اهل بصيرت و انصاف آشكار مى سازد و اهتمام به ترويج و تعريف اين فريضه پر راز و رمز را، بر دو آگاهان جامعه مى نهد.

 اهميت و فضيلت نماز

نماز برترين عمل

قال على (عليه السلام )

او صيكم باالصلوة و حفظها فانها خير العمل و هى عمود دينكم .

شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش مى كنم ، زيرا نماز برترين عمل و ستون و اساس دين شما است . 

نماز سيماى دين

قال على (عليه السلام ):

لكل شى ء وجه دينكم الصلوة .

 (هر چيزى سيمائى دارد و سيماى دين شما نماز است .)

 نماز ستون دين

قال على (عليه السلام ):

الله اءلله فى الصلوة فانها عمود دينكم

خدا را، خدا را كه نماز را از ياد نبريد، زيرا آن ستون دين شما است .

نماز پايه دين

قال على (عليه السلام ):

سست من قواعد الدين ... و اقامة الصلوة .

 (شش چيز از اصول و پايه هاى دين است ... از جمله برپا داشتن نماز.)

 وجوب نماز

قال على (عليه السلام )

تعاهدوا اءمر الصواة و حافظوا عليها و استكثروا منها و تقربوابها فانها كانت على المؤ منين كتابا موقوتا

امر نماز را مرا مراعات كنيد و بر حفظ آن بكوشيد و زياد بجا آوريد و به وسيله آن به خدا تقرب جوئيد. زيرا نماز فرضيه اى است كه در وقت معين بر اهل ايمان واجب شده است .

 محبوب ترين اعمال

قال على (عليه السلام )

اءحب الاعمال الى الله الصلوة

محبوب ترين كارها نزد خداوند نماز است .

 زائر پروردگار

قال على (عليه السلام )

اءلمنتظر وقت الصلوة بعد العصر زائر الله و حق على الله - عزوجل - ان يكرم زائره و يعطيه ما ساءل .

هر مسلمانى كه منتظر وقت نماز بعد از عصر است ، زائر پروردگار مى باشد و بر عهده خداوند عزيز و جليل است كه زائر خود را گرامى بدارد و به هر چه را كه خواهد عطا فرمايد.

 فرياد ابليس از نماز گزار

قال على (عليه السلام ):

ان العبد اذا سجد نادى ابليس : يا ويله اءصاع و عصيت و سجد و اءبيت .

وقتى كه بنده اى سجده كرد، ابليس فرياد مى زند: واى بر من ! او اطاعت كرد ولى من معصيت كردم ، او سجده كرد و من از اين عمل سرباز زدم .

 برای مشاهده این مطلب به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

خطبه امام حسن(ع) پس از شهادت پدر

عموم راويان حديث و مورخين نوشته‏اند شبى كه امير المؤمنين(ع)به شهادت رسيد و حسنين(ع)جنازه پدر را دفن كردند، فرداى آن شب امام مجتبى(ع)به مسجد رفت و براى مردم سخنرانى كرد، و طبق روايت امالى صدوق سخنرانى آن حضرت اين گونه بود كه پس از حمد و ثناى الهى فرمود:

«ايها الناس فى هذه الليلة نزل القرآن، و فى هذه الليلة، رفع عيسى بن مريم، و فى هذه الليلة قتل يوشع بن نون، و فى هذه الليلة مات ابى امير المؤمنين(ع)، و الله لا يسبق ابى احد كان قبله من الاوصياء الى الجنة، و لا من يكون بعده، و ان كان رسول الله(ص) ليبعثه فى السرية فيقاتل جبرئيل عن يمينه و ميكائيل عن يساره و ما ترك صفراء و لا بيضاء الا سبعماة درهم فضلت من عطائه كان يجمعها ليشترى بها خادما لاهله‏» (1)

(اى مردم در اين شب قرآن نازل شد، و در اين شب عيسى بن مريم را به آسمان بردند، و در اين شب يوشع بن نون كشته شد، و در اين شب پدرم امير المؤمنين(ع)از اين جهان رحلت كرد، به خدا سوگند هيچ يك از اوصيا بر پدرم در رفتن به بهشت پيشى نجسته، و نه هر كس كه پس از اوست، و اين گونه بود كه رسول خدا(ص)او را در هر ماموريت جنگى كه مى‏فرستاد جبرئيل در سمت راست او و ميكائيل در سمت چپ او مى‏جنگيدند و هيچ درهم و دينارى پس از خود به جاى نگذارد جز هفتصد درهم كه از جيره بيت المال او زياد و اضافه آمده بود و آن را جمع كرده بود تا خادمى براى خانواده خود خريدارى كند.)

ادامه خطبه در ادامه مطلب

 

همچنین برای شما ویدیو کلیپی (تهیه سایت تبیان )  آماده کردیم که در آن به تشریح شرایط جدید حاکم شده بر جامعه اسلامی و اتفاقات پس از امضاء صلح نامه توسط حضرت امام حسن (ع) و خطبه پر محتوای حضرت امام (ع) خطاب به مردم کوفه و گلایه ایشان از بی وفایی مردم هزار رنگ کوفه و ... از لسان شیوای دکتر قنبری به مدت 21:14 می پردازد . ( حجم : ۱۸.۵۹ مگابایت )

برای دانلود بر روی عکس زیر کلیک کنید :

ادامه نوشته

احاديثي از حضرت علي عليه السلام در مورد روزه

::: احاديثي از حضرت علي عليه السلام در مورد روزه :::

http://ashkhor.fileave.com/emamali/hadis/EMAMALI/rooze.JPG

روزه نفس

قال اميرالمومنين عليه السلام

صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.

اميرالمومنان على عليه السلام فرمود:

روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.

غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64

 

روزه واقعى

قال اميرالمومنين عليه السلام

الصيام اجتناب المحارم كما يمتنع الرجل من الطعام و الشراب.

امام على عليه السلام فرمود:

روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.

بحار ج 93 ص 249

 

برترين روزه

قال اميرالمومنين عليه السلام

صوم القلب خير من صيام اللسان و صوم اللسان خير من صيام البطن.

امام على عليه السلام فرمود:

روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.

غرر الحكم، ج 1، ص 417، ح 80

برای مشاهده ی کامل مجموعه این حدیث ها به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

تعدادی از احادیث حضرت علی علیه السلام در مورد همت

تعدادی از احادیث حضرت علی علیه السلام در مورد همت

http://ashkhor.fileave.com/emamali/hadis/EMAMALI/hemat.JPG

در ستایش همتهای بلند

حضرت علی عليه السلام می فرماید:

«خیر الهمم اعلاها»

بهترین همت ها، بلندترین آن ها است.

و نیز می فرماید:

«ما رفع امرء کهمّته و لا وضعه کشهوته»

هیچ چیز مانند همت بلند انسان را بزرگ نکرد؛ چنان که چیزی مانند شهوت رانی او را به زمین نزد.

و نیز می فرماید:

«من رقی درجات الهمم عظّمته الامم»

هر که از نردبان همت بلند، بالا رود جهانیان او را به دیده تعظیم بنگرند.

نتایج همت بلند

حضرت علی عليه السلام می فرماید:

«الفعل الجمیل ینبی عن علوّ الهمّة»

و نیز می فرماید:

«من بذل جهد طاقته بلغ کنه ارادته»

هر که توان خود را برای رسیدن به هدف خود به کار گیرد به تمام خواسته هایش خواهد رسید.

و نیز می فرماید:

«قدر الرّجل علی قدر همّته»

ارزش آدمی به اندازه ی همتش است

و می فرماید:

«من شرف الهمّة بذل الانسان»

بذل و بخشش آدمی نشانه بلند همتی اوست.

نیز می فرماید:

«شجاعة الرّجل علی قدر همّته»

شجاعت مرد به اندازه همت اوست.

و می فرماید: «من شرف الهمّة لزوم القناعة»

همت بلند، قناعت همیشگی همراه دارد.

و می فرماید:

«الکرم نتیجة علوّ الهمّة»

بزرگواری و آقایی نتیجه داشتن همت بلند است.

ادامه نوشته

احادیثی از امام علی علیه السلام در مورد خواص به، سیب، عسل، سرکه، روغن زیتون، گردو و...

احادیثی از امام علی علیه السلام در مورد خواص به، سیب، عسل، سرکه، روغن زیتون، گردو

و...

http://ashkhor.fileave.com/emamali/hadis/EMAMALI/BEHGER2oo.JPG

حضرت علی علیه السلام فرموده اند:

خواص به:

أَكلُ السَّفَر جَلِ قُوَّةٌ لِلقَلبِ الضَّعيفِ وَهُوَ يُطَيِّبُ المِعدَةَ وَيُذَكِّى الفُؤادَ وَيُشَجَّعُ الجَبانَ وَيُحَسِّنُ الوَلَدَ؛
خوردن به، قلب ضعيف را قوى، معده را پاك، ترسو را شجاع و فرزند را زيبا مى كند.

تحف العقول، ص 101

و

خواص عسل:

اَلعَسَلُ شِفاءٌ مِن كُلِّ داءٍ وَلا داءَ فيهِ يُقِّلُ البَلغَمَ وَيَجلُو القَلبَ؛
عسل شفاى هر بيمارى اى است و هيچ بيمارى در آن نيست، بلغم را كم و قلب را جلا مى دهد.

مكارم الأخلاق، ص 166

و

خواص خرما

كُلُوا التَّمرَ فَإِنَّهُ فيهِ شِفاءٌ مِنَ الدواءِ؛
خرما بخوريد كه شفاى دردهاست.

مكارم الاخلاق، ص 168

و

خواص سیب:

كُلُوا التُّفّاحَ فَاِنَّهُ يَدْبَغُ المَعِدَةَ؛

سيب بخوريد، چرا كه معده را پاك مى‏كند.

كافى، ج 6، ص 357، ح 11

برای مشاهده ی همه ی احادیث به ادامه مطلب مراجعه کنید
ادامه نوشته

احادیثی از حضرت علی علیه السلام در مورد نماز جماعت

::: احادیثی از حضرت علی علیه السلام در مورد نماز جماعت  :::

http://ashkhor.fileave.com/emamali/hadis/EMAMALI/jamaat.JPG

صف اول نماز جماعت

قال علی (علیه السلام): افضل الصفوف اولها و هو صف الملائکه و أفضل المقدم میامن الام

بهترین صفهای نماز جماعت، صف اول است که صف ملائکه است و بهترین جای صف اول، سمت راست امام است.

بحارالانوار ج88، ص 18. به نقل از سایت راسخون

و

قال علی (علیه السلام): سدوا فرج الصفوف. و من استطاع ان یتم الصف الاول او الذی یلیه فلیفعل ذلک احب الی نبیکم. و تموا لصفوف، فان الله و ملائکته یصلون علی الذین یتمون الصفوف.

صفوف خالی نماز جماعت را پر کنید. و هر کسی که قدرت دارد صف اول را کامل کند یا پهلوی صف اول را پر کند، این کار را انجام دهد. به درستی که این کار نزد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) پسندیده است. و صفهای نماز جماعت را کامل کنید، به درستی که خدا و ملائکه درود می فرستند بر آنان که صفوف را تکمیل کنند.

جامع احادیث الشیعه، ج6، ص 474. به نقل از سایت راسخون

 

برتری خاص نماز جماعت صبح

قال علی (علیه السلام): من صلی الفجر فی جماعه رفعت صلوته فی الصلوه الابرار و کتب یومئذ فی وفد المتقین.

کسی که نماز صبح را به جماعت بخواند، نمازش در میان نیکان بالا برده می شود و آن روز «نام او» در جرگه پارسایان نوشته شود.

دعائم الاسلام، ج1، ص 153. به نقل از سایت راسخون

 

مدت زمان نمازجماعت

قال علی (علیه السلام): و اذا قمت فی صلوتک للناس، فلا تک منفرا و لا مضیعا. فان فی الناس من به العله و له الحاجه.

و هنگامی که به نماز جماعت برای مردم می ایستی، باید نمازت نه نفرت آور و نه تضییع کننده باشد. (نه آنقدر آن را طول بده که موجب تنفر مأمومین شود و نه آنقدر سریع که نماز را ضایع کنی) چرا که در بین مردمی که با تو به نماز ایستاده اند، هم بیمار وجود دارد و هم افراد حاجتمند هست.

نهج البلاغه، نامه 52.به نقل از سایت راسخون

برای مشاهده مجموعه احادیث امام علی درباره نماز جماعت به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

تعدادی از احادیث روانشناسی و اخلاقی در کلام امام علی علیه السلام

::: تعدادی از احادیث روانشناسی و اخلاقی در کلام امام علی علیه السلام :::

http://ashkhor.fileave.com/emamali/hadis/EMAMALI/ravanshenasi%20v%20aghlagh.JPG

اگرچه می توان گفت تمام کلمات معصومین علیهم السلام کمک به ارتقای روحی روانی انسان هاست چند موردی را که شاید به ذهن ما نزدیکتر برسد به عنوان نمونه ذکر میکنیم:

امام علی علیه السلام فرموده اند: 

اَلنّاسُ كَالشَّجَرِ شَرابُهُ واحِدٌ وَثَمَرُهُ مُختَلِفٌ؛
مردم همانند درختان اند كه آبشان يكى است و ميوه هايشان گوناگون.

غررالحكم، ج2، ص136، ح 2097

و

اَلنّاسُ إلى أشكالِهِم أَميَلُ؛
مردم به همانند خود، بيشتر تمايل دارند.

بحارالأنوار، ج78، ص92، ح100

و

اَلنّاسُ أعداءُ ماجَهِلوا؛
مردم، با آنچه نمى دانند دشمن اند.

نهج البلاغه، حكمت 438

و

إِنَّ لِلقُلوبِ شَهوَةً وَكَراهَةً وَإِقبالاً وَإِدبارً فَتوها مِن إِقبالِها وَشَهوَتِها، فَإِنَّ القَلبَ إِذا اُكرِهَ عَمِىَ؛
دلها را حالتِ خواستن و ناخواستن و روى آوردن و پشت كردن است. از راه خواسته ها و تمايلات سراغ قلبها برويد، چرا كه اگر دل را به كارى مجبور كنند، كور مى شود.

نهج البلاغه، حكمت 193

و

مَن لَم يُحسِن ظَنَّهُ استَوحَشَ مِن كُلِّ أَحَدٍ؛
آن كس كه گمان خود را نيكو نسازد (و بدبين باشد) از هر كسى وحشت مى كند.

غررالحكم، ج5، ص442، ح9084

برای مشاهده همه احادیث به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

شرح خطبه توحيديه همراه با متن عربی و معنی

شرح خطبه توحیدیه

http://ashkhor.fileave.com/emamali/khetabeha/reza/tohi2iye.JPG

پيرامون خطبه
زمان بيان خطبه
حضرت امام رضا(ع) در سال 148 هجرى، در شهر مدينه متولّد شد، و پنجاه و پنج سال عمر كرده، و در سال 203 هجرى در خراسان وفات نموده، و سى و پنج سال در خدمت پدر بزرگوارش زندگى كرده، و از معارف و حقائق و فيوضات آن حضرت استفاضه نموده و بيست سال بعد از فوت حضرت امام موسى بن جعفر عليه السلام كه در سال 183 هجرى در بغداد واقع شد، به مقام امامت و ولايت منصوب گرديد و در موارد زياد، امام هفتم عليه السّلام تصريح به خلافت و امامت آن حضرت فرموده، و به عناوين مختلف مقام ولايت او را براى خواصّ شيعيان خود معرّفى فرموده است.
مأمون عباسى چون بر خراسان استيلاء يافته، و در سال 198 هجرى برادرش امين نيز فوت كرد، در سال 200 هجرى حضرت رضا عليه السلام را به هر مقدمه اى بود به خراسان آورد.
در سال201 هجرى به هر عنوانى بود، با اصرار تام و الزام شديد، آن حضرت را به ولايتعهدى نصب و تعيين نمود.
و ظاهراً اين جريان در ماه رمضان واقع شد، و چون وفات آن حضرت در ماه صفر 203 بوده است، حدود يكسال و نيم منصب خلافتعهدى آن حضرت استمرار پيدا كرده است.
در نتيجه معلوم مىشود كه انشاء اين خطبه شريف در مجلس مأمون قبل از موضوع ولايتعهدى، و در اوايل سال 201 هجرى صورت گرفته است.
ما براى اثبات مقام امامت و خلافت الهى آن حضرت، با در دسترس داشتن اين خطبه شريف، حاجتى به نصوص ديگر و ذكر ادلّه نقلى يا عقلى يا شواهد ديگر نداريم.
بيان اين حقائق و معارف الهى و تحقيق اين لطائف عرفان و دقائق لاهوتى، آن هم بدون سابقه فكرى و به نحو ارتجال، از عهده هر عارف و متكلّم و فيلسوف و محقّق و فقيهى بيرون، و از استطاعت بشر خارج است، مگر آن كه با وحى و الهام غيبى مرتبط باشد.
و افتخار هر عارف متفكّرى آن كه بتواند حقائق و لطائف اين خطبه را به آن طورى كه واقعيت دارد بفهمد.

مآخذ ما در نقل اين خطبه شريف
اين خطبه در كتابهايى از كتب درجه اول شيعه ثبت شده است.
1 ـ عيون أخبار الرضا؛ تأليف رئيس المحدّثين شيخ صدوق محمّد بن علىّ بن بابويه القمّى، متوفّى 381 هجرى، مدفون به رى.
2 ـ توحيد شيخ صدوق رضوان الله عليه.
3 ـ أمالى شيخ الطائفة الطوسى رضوان الله عليه، متوفّى 460 هجرى.
4 ـ مجالس شيخ المشايخ المفيد، متوفىّ 413 هجرى.
5 ـ احتجاج طبرسى أبى منصور احمد، متوفّى 588 هجرى.
6 ـ تحف العقول الحسن بن علىّ بن شعبه متوفّى در نيمه دوم از قرن رابع در باب خطب اميرالمؤمنين در توحيد، و بدون سند ذكر نموده است.
7 ـ بحارالأنوار مرحوم علاّمه مجلسى، جلد دوم، ص 169، طبع كمپانى. وى اين خطبه را از كتاب توحيد و عيون نقل كرده و سپس به سه كتاب ديگر نيز اشاره فرموده، و بيانات مفيدى مربوط به بعضى از جملات خطبه ذكر نموده، و به برخى از اختلافات نسخ اشاره كرده است.
ضمناً مرحوم محقّق بزرگوار قاضى سعيد محمّد بن محمّد مفيد قمّى شرحى حكيمانه بر توحيد صدوق نوشته، و سه جلد از اين شرحِ مخطوط، نزد اين جانب موجود است، و اين خطبه را در جلد اوّل ص 47، نقل كرده و اكثر جملات آن را شرح نموده است و اين كتاب از لحاظ عرفان علمى جالب توجّه است.

اسناد در خطبه شريف
اسناد در اين پنج كتاب بر دو نوع مىباشد:
سند مرحوم صدوق در كتاب عيون الأخبار و توحيد: يكى است. و سند شيخ مفيد و شيخ الطائفه در دو كتاب نيز يكى است.
و در احتجاج بدون ذكر سند (در باب احتجاج حضرت رضا عليه السلام) نقل شده است. و ما احتياجى به معرّفى مقامات بالاى شيخ صدوق رئيس المحدّثين، و شيخ المشايخ مفيد رضوان الله عليه، و شيخ الطائفه الإماميّه محقّق طوسى نداريم.
نجاشى گويد: محمدبن علىّ بن بابويه كان جليلاً حافظاً للأحاديث بصيراً بالرجال ناقداً الأخبار لم ير فى القميّين مثله فى حفظه وكثرة علمه.
و در رجال شيخ در حقّ شيخ مفيد گويد: محمّد بن الحسن أبوجعفر شيخ الطائفة رئيس الإماميّة جليل القدر عظيم المنزلة ثقة عين صدوق عارف بالأخبار والرجال والفقه والكلام والاصول والأدب.
و امّا استاد و شيخ مرحوم صدوق در دو كتاب، محمد بن الحسن بن احمد بن الوليد القمى: نجاشى گويد - جليل القدر عارف بالرجال موثوق به.
و اما شيخ مرحوم شيخ مفيد و شيخ طوسى رضوان الله عليهما، الحسن بن حمزة بن علىّ بن عبدالله بن محمّد بن الحسن بن الحسين بن علىّ بن الحسين عليه السلام، نجاشى گويد: كان فاضلاً أديباً فقيهاً ورعاً له كتب أخبرنا بجميع كتبه ورواياته جماعة من أصحابنا منهم الشيخ أبو عبدالله محمد بن محمّد بن النعمان، و مات سنة 358 هجرى.
و فوت محمد بن الحسن بن الوليد در سال343 هجرى است و چون در اين اسناد، در هر يك دو فرد از آخر آن اسناد را كه از علماء و محدّثين درجه اول شيعه هستند، شناختيم، حاجتى به بحث از ساير رجال سند نداريم.
گذشته از اين در امثال اين كلمات كه در سطح اعلاى علم و معرفت و دقت است، افرادى علاقه به ضبط و حفظ و روايت آنها را پيدا مىكنند كه خود نيز از بزرگان اهل معرفت و تقوى و علم باشند، و هرگز محدّثين و افراد عادى، توجه و علاقه اى به چنين احاديث و كلماتى پيدا نكرده و بلكه از استفاده و فهم آنها نيز محرومند.
به اضافه اتقان و إحكام متن خطبه كه صدور آن از مهبط وحى و علم، قطعى است - آفتاب آمد دليل آفتاب.

چنان كه در اكثر خطبه ها و كلمات حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام و اكثر ادعيّه وارده از حضرت سجاد عليه السلام عليه السّلام اين معنى مسلّم و نزد أهل معرفت و بصيرت روشن و واضح است.

برای مشاهده کامل خطبه همراه با تفسیر به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

ویژگی‌های امامان در خطبه امام محمد باقر (ع) (متن خطبه با معنا)

ویژگی‌های امامان در خطبه امام محمد باقر (ع)

امام باقر علیه السلام در ضمن خطبه‌ای اهل‌بیت را معرفی می‌نمایند که ابن شهر آشوب در مناقب خود آن را ذکر نموده است که در این متن به ذکر آن خطبه پرداخته می‌شود:

«نحن جنب الله و نحن حبل الله و نحن رحمة الله علی خلقه و بنا یفتح الله و بنا یختم الله، نحن ائمة الهدی و مصابیح الدجی و نحن العلم المرفوع لاهل الدنیا و نحن السابقون و نحن الآخرون، من تمسك بنا لحق و من تخلف عنا غرق. نحن قادة المحجلین و نحن حرم الله و نحن الطریق والصراط المستقیم الی الله عزوجل و نحن من نعم الله علی خلقه و نحن المنهاج و نحن معدن النبوة و نحن موضع الرسالة و نحن اصول الدین و الینا یختلف الملائكة و نحن السراج لمن استضاء بنا و نحن السبیل لمن اقتدی بنا و نحن الهداة الی الجنة و نحن عروة الاسلام و نحن الجسور و نحن القناطر من مضی علینا اسبق و من تخلف عنا محق و نحن السنام الاعظم و بنا یصرف الله عنكم العذاب من ابصر بنا و عرفنا و عرف حقنا و اخذ بامرنا فهومنا.»

این خطبه شریفه اشاره به آیات قرآن و روایات قطعی از پبامبر اكرم صلی الله علیه و آله دارد.

http://ashkhor.fileave.com/emamali/khetabeha/mhamadbagher/moarefi%20emam.JPG



ما جنب خداوند متعالیم. "جنب" به معنی پهلو است و عرب چنانچه از وجه كه به معنی صورت است اراده ذات می‌كند و از "ید" كه به معنی دست است اراده قدرت می‌كند، از "جنب"، اراده قرب می‌كند. و چون اهل‌بیت علیهم السلام منتهای قرب الهی را دارند به آنها جنب الله گفته می‌شود. این جمله امام باقر علیه‌السلام اشاره است به آیه‌ای كه در سوره زمر است: «ان تقول نفس یا حسرتی علی ما فرطت فی جنب الله(1)؛ توبه كنید قبل از این كه بگوید ای وای به من و تفریط گری من درباره خدا.» بنابراین تفسیر، معنی چنین می‌شود كه می‌گوید: ای وای به من كه سر و كاری با اهل‌بیت نداشتم.

ماییم حبل الله. این جمله اشاره دارد به آیه شریفه «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا(2)؛ چنگ بزنید به ریسمان محكم خدا و متفرق نشوید.»

ما از جمله رحمت واسعه پروردگار هستیم كه بر بنده‌ها روا داشته شده است. این جمله اشاره است به آیه شریفه «و رحمتی وسعت كل شیء»(3)؛ رحمت من هر چیزی را فرا گرفته است. و در روایات آمده است كه رحمت واسعه خدا حقیقت اهل‌بیت علیهم السلام است. ماییم كه خلقت عالم از ابتدا تا انتها به دلیل ما است و خداوند به دلیل ما عالم را خلق نمود. این جمله كه در زیارات نیز دیده می‌شود اشاره به آیه شهادت است: «و كذلك جعلناكم امة وسطا لتكونوا شهداء علی الناس و یكون الرسول علیكم شهیدا(4)؛ و همانا ما شما ـ اهل‌بیت ـ را مستكمل آفریده‌ایم تا شاهد مردم باشید و رسول اكرم نیز شاهد بر شما.» و در روایات فراوان است كه این شهادت واسطه فیض است.

برای مشاهده ی این خطبه گرانقدر به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

خطبه تاريخى امام سجاد عليه السلام در كوفه

خطبه تاريخى امام سجاد عليه السلام در كوفه

http://ashkhor.fileave.com/emamali/khetabeha/sajad/koofeh.JPG

در اين اثناء امام زين العابدين عليه السلام از سراپرده خود بيرون آمد و با اشاره مردم را به سكوت دعوت كرد ، نفس ها در سينه ها ماند و سكوت مطلق همه جا را فرا گرفت ، آنگاه امام سجاد عليه السلام اين گونه خطبه تاريخى خود را ايراد فرمود :
پس از حمد و ثناى الهى ، از رسول خدا صلى الله عليه و آله ياد كرد و بر او درود فرستاد و خطاب به مردم گفت :
ايها الناس من عرفنى فقد عرفنى ، و من لم يعرفنى فانا على بن الحسين المذبوح بشط الفرات من غير ذحل و لاترات ، انا ابن من انتهك حريمه و سلب نعيمه و انتهب ماله وسبى عياله ، انا ابن من قتل صبرا، فكفى بذلك فخرا.
ايها الناس ! ناشدتكم بالله هل تعلمون انكم كتبتم الى ابى وخد عتموه ، و اعطيتموه من انفسكم العهد و الميثاق و البيعه ثم قاتلتموه و خذلتموه ؟ فتبالكم ما قدمتم لانفسكم و سوء لرايكم ، بايه عين تنظرون الى رسول الله صلى الله عليه و آله يقول لكم : قتلتم عترتى و اننهكتم حرمتى فلستم من امتى.
اى مردم ! هر كس مرا مى شناسد ، مى داند كه من كيستم و آن كه مرا نمى شناسد (بداند كه) من على فرزند حسين هستم كه او را در كنار فرات (با كامى خشكيده و عطشنان) بدون هيچ گناهى ، از دم شمشير گذراندند ، من فرزند آن كسى هستم كه پرده حريم حرمت او را دريدند و اموال او را به غارت بردند و افراد خانواده او را به زنجير اسارت كشيدند ، من فرزند آن كسى هستم كه او را به زارى كشتند، و همين افتخار ما را بس است.
اى مردم ! شما را به خدا سوگند آيا به خاطر داريد كه به پدرم نامه ها نوشتيد (و او را دعوت كرديد) ولى با او نيرنگ باختيد ؟
(به خاطر داريد كه) با او پيمان وفادارى بستيد و با او (نماينده او) بيعت كرديد، ولى (به هنگام حادثه) او را تنها گذارديد؟
(و به اين هم بسنده نكرديد) و با او به پيكار برخاستيد؟ شما را هلاكت و نابودى باد !
چه بد توشه اى از پيش براى خود فرستاديد! و راى شما چه زشت و ناپسند بود.
به من بگوئيد كه با كدام چشم مى خواهيد به روى رسول خدا صلى الله عليه و آله بنگريد ؟
هنگامى كه به شما بگويد : عترت مرا كشتيد ، حريم مرا شكستيد، پس شما ديگر از امت من به حساب نمى آييد ؟
وقتى سخن امام بدين جا رسيد ، از هر طرف صداى آن جماعت بي شمار به گريه بلند شد و به همديگر مى گفتند :
(ديديد) كه نابود شديد و در نيافتيد ؟
امام سجاد عليه السلام در دنباله سخنان خود فرمود :
رحمت خدا بر آن كس ‍ باد كه پند مرا بپذيرد و سفارش مرا در رابطه با خدا و رسول صلى الله عليه و آله و دودمان او به خاطر بسپاريد ، چرا كه من به نيكى از رسول خدا صلى الله عليه و آله پيروى مى كنم و رفتار او را در پيش مى گيرم .
مردم يك صدا بانگ برداشتند كه :
اى پسر پيامبر خدا! ما فرمانبردار فرامين توايم ! و پيمان تو را محترم و دل هاى خود را به جانب تو معطوف مى داريم ! و هواى تو را در سر مى پروريم ! رحمت خدا بر تو باد ! تو فرمان بده تا با هر آنكه با تو در آميزد ، بستيزيم ! و با هركس تسليم فرامين تو باشد، از در آشتى در آييم ! و يزيد را (از اريكه قدرت به زير كشيم و او را) اسير كنيم ! و از كسانى كه بر شما خاندان ستم روا داشتيد، بيزارى جسته و انتقام خون پاكان شما را از آنان بگيريم

برای مشاهده ی کامل این خطبه گرانقدر به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

خطبه حضرت سجاد (ع) در مسجد شام

خطبه حضرت سجاد (ع) در مسجد شام

http://ashkhor.fileave.com/emamali/khetabeha/sajad/sham.JPG

حضرت على بن الحسين عليه السلام از يزيد درخواست نمود كه در روز جمعه به او اجازه دهد در مسجد خطبه بخواند، يزيد رخصت داد؛ چون روز جمعه فرا رسيد يزيد يكى از خطباى مزدور خود را به منبر فرستاد و دستور داد هر چه تواند به على و حسين عليهما السلام اهانت نمايد و در ستايش شيخين و يزيد سخن براند، و آن خطيب چنين كرد.

امام سجاد عليه السلام از يزيد خواست تا به وعده خود وفا نموده و به او رخصت دهد تا خطبه بخواند، يزيد از وعده‏اى كه به امام عليه السلام داده بود پشيمان شد و قبول نكرد .
معاويه پسر يزيد به پدرش گفت: خطبه اين مرد چه تأثيرى دارد؟ بگذار تا هر چه مى‏خواهد، بگويد.
يزيد گفت: شما قابليتهاى اين خاندان را نمى‏دانيد، آنان علم و فصاحت را از هم به ارث مى‏برند، از آن مى‏ترسم كه خطبه او در شهر فتنه بر انگيزد و وبال آن گريبانگير ما گردد (1) .
به همين جهت يزيد از قبول اين پيشنهاد سرباز زد و مردم از يزيد مصرانه خواستند تا امام سجاد عليه السلام نيز به منبر رود.
يزيد گفت: اگر او به منبر رود، فرود نخواهد آمد مگر اينكه من و خاندان ابوسفيان را رسوا كرده باشد!
به يزيد گفته شد: اين نوجوان چه تواند كرد؟ !
يزيد گفت: او از خاندانى است كه در كودكى كامشان را با علم برداشته‏اند.
بالاخره در اثر پافشارى شاميان، يزيد موافقت كرد كه امام به منبر رود.

آنگاه حضرت سجاد عليه السلام به منبر رفته و پس از حمد و ثناى الهى خطبه‏اى ايراد كرد كه همه مردم گريستند و بيقرار شدند.فرمود:

ايها الناس! اعطينا ستا و فضلنا بسبع: اعطينا العلم و الحلم و السماحة والفصاحة و الشجاعة و المحبة في قلوب المؤمنين، و فضلنا بان منا النبي المختار محمدا و منا الصديق و منا الطيار و منا اسد الله و اسد رسوله و منا سبطا هذه الامة.من عرفني فقد عرفني و من لم يعرفني انبأته بحسبي و نسبي.

ايها الناس! انا ابن مكة و منى، انا ابن زمزم و الصفا، انا ابن من حمل الركن باطراف الردا، انا ابن خير من ائتزر و ارتدى، انا ابن خير من انتعل و احتفى، انا ابن خير من طاف وسعى، انا ابن خير من حج ولبى، انا ابن خير من حمل على البراق في الهواء، انا ابن من اسري به من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى، انا ابن من بلغ به جبرئيل الى سدرة المنتهى، انا ابن من دنا فتدلى فكان قاب قوسين او ادنى، انا ابن من صلى بملائكة السماء، انا ابن من اوحى اليه الجليل ما اوحى، انا ابن محمد المصطفى، انا ابن علي المرتضى، انا ابن من ضرب خراطيم الخلق حتى قالوا: لا اله الا الله.

برای مشاهده ی کامل متن به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

خطابه ی دغدغه آمیز امام حسین با عالمان

آنچه در پی می آید ، آخرین خطابه و گفتار امام حسین قبل از شهادت است.


گفتاری که به دلیل برملا کردن ماهیت ملاها ، آخوندها و (به اصطلاح) دانایان و عالمان آن عصر کمتر ایراد شده است.

بی گمان چنین بیانیهء حساسی ، آن هم در آستانه شهادت یک امام که خود فرزند علی و نوادهء پیامبر است، بسیار پراهمیت بوده و بی ارتباط به شرایط فعلی مملکت ما هم نیست. امیدوارم تمامی آن به اصطلاح روحانیونی که پول خون این مردم را می خورند ، اگر ذره ای شرف و انسانیت دارند به خود آیند.

http://ashkhor.fileave.com/emamali/khetabeha/hosein/daghdaghe%20amiz.JPG


"خطابهء دغدغه آمیز امام حسین با عالمان"


« مردم ! خداوند به بهانهء نکوهش روحانیون غیرمتعهد یهود، دوستدارنش را اندرز داده و پند آموخته و بایسته و شایسته است که شما نیز عبرت بیاموزید؛ آنجا که می گوید: "چرا روحانیون یهود و نصاری از گفتار گناه آلود ارباب قدرت و ثروت پیشگیری نمی کنند؟!" و نیز می گوید: "کفرپیشگانی که مسؤلیت خطیر امر به معروف و نهی از منکر را رها کرده و انجام ندادند، از رحمت الهی دور مانده و دچار ذلت و زبونی شدند؛ چرا که این (بی تعهدی ها و بی تعصبی ها) بد کیش و بد کنشی است."

 

سرّ اینکه خداوند، این دسته از عالمان را زشت سیرت دانسته و بدستایی کرده ، این است که اصحاب اقتدار و استبداد در برابر و پیشارویشان کرداری زشت و رفتاری پلشت داشته و انجام می داده اند. اما اینان بازدارننده نبودند؛ چراکه وضع موجود را خوش انگاشته و بدان سخت دل بسته و از انجام آن تعهدات ترسیده و دل خسته بودند. و این در حالیست که خداوند می گوید: " از من – و نه از دیگران – بترسید..." و هم می گوید: " ایمان آوردگان – زنان و مردان مومن – دوستان و یاران یکدیگرند و بر این پایه هم دیگر را امر به معروف و نهر از منکر می کنند".

 

ادامه نوشته

خطبه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا

خطبه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا

http://ashkhor.fileave.com/emamali/khetabeha/hosein/ashoora.JPG

از حضرت امام سجاد علیه السلام روایت شده است که در روز عاشورا پس از حرکت سپاه دشمن به سوی خیمه ها، امام حسین علیه السلام شتر خود را خواست و بر آن سوار شد و فریاد زد: « ای مردم! سخنان مرا بشنوید و در جنگ شتاب نکنید تا شما را به آنچه حق شما بر من است موعظه کنم و عذر خود را برای شما آشکار سازم. پس اگر انصراف دهید سعادتمند خواهید شد و اگر انصراف ندهید، « خوب بنگرید تا کار شما باعث اندوه شما نگردد. آن گاه درباره من آنچه می خواهید انجام دهید و مهلتم ندهید» (سوره یونس، آیه 71)، « همانا ولی من خدایی است که قرآن را فرو فرستاد و اوست سرپرست و یار مردان شایسته» (سوره اعراف، آیه 196)


سپس حمد و ثنای پروردگار را بجا آورد و به آنچه شایسته بود از او یاد کرد و بر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و فرشتگانش و پیامبران درود فرستاد و از هیچ سخنوری پیش از آن و پس از آن، سخنی بلیغ تر و رساتر از سخنان امام علیه السلام شنیده نشد. آن گاه فرمود: « اما بعد، پس نسب و نژاد مرا بسنجید و ببینید من کیستم.

آن گاه به خود آیید، خویش را سرزنش کنید و بنگرید آیا کشتن من و دریدن پرده حرمتم برای شما سزاوار است؟ آیا من پسر دختر پیامبر شما و فرزند جانشین او و پسر عمویش و اولین مؤمنی که پیامبر را تصدیق کرد نیستم؟ آیا حمزه سید الشهدا عموی من نیست؟ آیا جعفر بن ابیطالب که با دو بال در بهشت پرواز می کند عموی من نیست؟ آیا نشنیده اید که رسول خدا درباره من و برادرم فرمود: این دو سرور جوانان اهل بهشت هستند؟ اگر سخنان مرا تصدیق می کنید حق همین است.

برای مشاهده ی کامل این خطابه از امام حسین(ع) به ادامه مطلب بروید

ادامه نوشته

خطبه امام حسین علیه السلام و اتمام حجت با سپاهیان دشمن

خطبه امام حسین علیه السلام و اتمام حجت با سپاهیان دشمن

http://ashkhor.fileave.com/emamali/khetabeha/hosein/etmame%20hojat.GIF

در روز عاشورا هنگامی که عمر بن سعد سپاه خود را برای جنگ با امام حسین علیه السلام آماده کرد و پرچم ها را در جای خود قرار داد و میمنه و میسره لشگر را تنظیم نمود، به افرادی که در قلب لشگر بودند گفت: در جای خود ثابت بمانید و حسین را از هر طرف احاطه کنید تا او را همانند حلقه انگشتری در میان بگیرید.

در این میان، امام علیه السلام در برابر سپاه کوفه ایستاد و از آنها خواست تا خاموش شوند، ولی آنها ساکت نشدند.
امام به آنها فرمود:
« وای بر شما! چه زیانی می برید اگر سخن مرا بشنوید ؟! من شما را به راه راست می خوانم. هر کس از من فرمان ببرد به راه صواب و درست باشد و هر کس نافرمانی کند هلاک شود. همه شما از فرامین من سر باز می زنید و سخن مرا گوش نمی دهید؛ چرا که شکم های شما از مال حرام پر شده است و بر دلهای شما مهر شقاوت نهاده شده است. وای بر شما آیا خاموش نمی شوید؟! آیا گوش فرا نمی دهید؟!»

اینجا بود که اصحاب عمر بن سعد یکدیگر را ملامت کردند و گفتند:
گوش دهید !! امام علیه السلام پس از سکوت سپاه دشمن فرمود: « ای مردم، هلاک و اندوه بر شما باد که با آن شور و شعف ما را فرا خواندید تا به فریاد شما برسیم و ما شتابان برای فریادرسی شما آمدیم، ولی شما شمشیری را که خود در دست شما نهاده بودیم، به روی ما کشیدید و آتشی که ما برای دشمن خود و دشمنان شما افروخته بودیم برای ما فروزان کردید و در جنگ با دوستانتان به یاری دشمنانتان برخاستید! با این که آنان در میان شما نه به عدل رفتار کردند و نه امید خیری از آنان دارید بدون اینکه از ما امری صادر شده باشد که سزاوار این دشمنی و تهاجم باشیم.

وای بر شما، چرا آن گاه که شمشیرها در غلاف و دلها آرام و خاطرها جمع بود، ما را رها نکردید. و همانند مگس به سوی فتنه پریدید و همانند پروانه ها به جان هم افتادید؟! هلاکت باد شما را ای بندگان کنیز و بازماندگان احزاب و رها کنندگان کتاب و ای تحریف کنندگان کلمات خدا و فراموش کنندگان سنت رسول و کشندگان فرزندان انبیا و عترت اوصیای پیامبران و ملحق کنندگان ناکسان به صاحبان انساب و آزار کنندگان مؤمنین و فریاد گران رهبران کفر که قرآن را پاره کردند! آری به خدا سوگند بی وفایی و پیمان شکنی، عادت شماست.

برای مشاهده ی کامل خطابه به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

خطبة امام حسين(ع) در برابر علماي اسلام و صحابي معروف پيامبر(ص) در منا

خطبة امام حسين(ع) در برابر علماي اسلام و صحابي معروف پيامبر(ص) در منا

http://ashkhor.fileave.com/emamali/khetabeha/hosein/mena.JPG

امام حسين(ع) هميشه در پي فرصت بود تا مسلمانان به ويژه عالمان و آگاهان را برانگيخته، بيدار كند و آنان را نسبت به فرمانروايي «يزيد» هشدار دهد.

سليم‌بن‌قيس مي‌گويد، يك سال قبل از مرگ معاويه، حسين‌بن‌علي(ع) با عبدالله‌ابن عبّاس و عبدالله‌بن جعفر به حج رفتند، امام حسين(ع) مردان و زنان و ياران بني‌هاشم و آن عده از انصار را كه او و خاندانش را مي‌شناختند جمع كرد. سپس چند نفر را فرستاد و فرمود:

همة كساني را كه امسال از اصحاب پيامبر(ص) معروف به صلاح و عبادت‌اند به حج آمده‌اند، نزد من جمع كنيد.
در پي اين دعوت بيش از هفتصد نفر ـ كه بيشتر آنان از تابعين و حدود دويسـت نفـر از اصحـاب پيامبر(ص) بودند ـ در «منا» در خيمة آن حضرت گرد آمدند. امام در ميان آنان براي ايراد خطبه برخاست و پس از حمد و ثناي الهي فرمود:
اما بعد، اين شخص طغيانگر (معاويه) دربارة ما و شيعيان ما اعمالي را روا داشت كه ديديد و فهميديد و شاهد بوديد. مي‌خواهم مطلبي را از شما بپرسم، اگر راست گفتم مرا تصديق كنيد و اگر دروغ گفتم مرا تكذيب كنيد. [و بي‌تفاوت نمانيد.]
شمار را سوگند مي‌دهم به حقّ خدا بر شما و حقّ رسول خدا(ص) و خويشاوندي من كه با پيامبر شما دارم، چون از اينجا (به ديار خود) رفتيد، اين گفتار مرا عنوان كنيد و همة شما در ديار خود از قبايلتان ـ آنان را كه به آنها اطمينان داريد ـ دعوت كنيد.1
آنگاه حضرت(ع) ضمن اين گفتار، هيچ آية قرآني را كه خداوند در شأن آنان نازل كرده بود نگذاشت مگر اينكه آن را خواند و تفسير فرمود و نيز هر چه رسول خدا(ص) دربارة پدر و برادر و مادر خود و خاندانش فرموده بود نقل كرد، و در همة آنها اصحاب پيامبر (ص) مي‌گفتند:
آري، به خدا اين سخنان را شنيديم و شهادت مي‌دهيم.
و تابعين مي‌گفتند:
به خدا سوگند اين سخنان را كساني از صحابه كه آنها را به راستگويي و امانت مي‌شناسيم براي ما نقل كردند.

برای مشاهده کامل مطلب و خطبه امام حسن به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته

خطبه سوم نهج البلاغه معروف به خطبه شقشقیه

خطبه سوم نهج البلاغه معروف به خطبه شقشقیه كه از معروف ترین خطبه های آن حضرت است
http://ashkhor.fileave.com/emamali/khetabeha/ali/B27.GIF

خطبه شقشقیه
شعله‏ای از آتش دل زبانه کشید و فرو نشست!


این خطبه مشتمل بر شکایت در مورد خلافت و صبر امام در برابر از دست رفتن آن‏و سپس بیعت مردم با او می‏باشد
به خدا سوگند،او(ابو بکر)ردای خلافت را بر تن کرد،در حالیکه خوب می-دانست،من در گردش حکومت اسلامی هم چون محور سنگهای آسیایم(که بدون آن‏آسیا نمی‏چرخد).[1]

(او میدانست)سیلها و چشمه‏های(علم و فضیلت)از دامن کوهسار وجودم جاری‏است[2]و مرغان(دور پرواز اندیشه‏ها)به افکار بلند من راه نتوانند یافت!

پس من ردای خلافت را رها ساختم،و دامن خود را از آن در پیچیدم(و کنار گرفتم)در حالی که در این اندیشه فرو رفته بودم که:با دست تنها(با بی یاوری)به پا خیزم(و حق‏خود و مردم را بگیرم)و یا در این محیط پر خفقان و ظلمتی که پدید آورده‏اند صبر کنم؟

محیطی که:پیران را فرسوده،جوانان را پیر،و مردان با ایمان را تا واپسین دم زندگی‏به رنج وا می‏دارد.

(عاقبت)دیدم بردباری و صبر به عقل و خرد نزدیکتر است،لذا شکیبائی ورزیدم،ولی به کسی می‏ماندم که:خاشاک چشمش را پر کرده،و استخوان راه گلویش را گرفته،با چشم خود می‏دیدم،میراثم را به غارت می‏برند!.[3]

تا اینکه اولی به راه خود رفت[4](و مرگ دامنش را گرفت)بعد از خودش خلافت‏را به پسر خطاب سپرد،[5](در اینجا امام به قول اعشی شاعر متمثل شد که مضمونش این است):

که بس فرق است تا دیروزم امروز×کنون مغموم و دی شادان و پیروزشگفتا!او که در حیات خود،از مردم می‏خواست عذرش را بپذیرند(و با وجود من)وی را از خلافت معذور دارند[6] خود هنگام مرگ عروس خلافت را برای دیگری کابین بست!

برای مشاهده ی کامل خطبه شقشقیه به ادامه مطلب مراجعه کنید

ادامه نوشته